به دنبال حقیقت

محلی برای جمع آوری مطالب مذهبی بدور از هر تفکر و نگرش سیاسی

به دنبال حقیقت

محلی برای جمع آوری مطالب مذهبی بدور از هر تفکر و نگرش سیاسی

مسیح حقیقی

مسیح حقیقی چاپ پست الکترونیکی

قرآن کریم بر اعتقاد به انجیل به عنوان کتاب مقدسی نزد خداوند و ایمان به مسیح تأکید می‌کند و آن‌را یکی از پایه‌های ایمان به اسلام می‌داند و در این باره از اهل انجیل می‌خواهد، بر آنچه خدا در آن کتاب فرستاد حکم کنند.11 و اهل کتاب یا مسیحیان و یهودیان را این‌گونه مورد خطاب قرار می‌دهد:
با اهل کتاب بگو که ای یهود و نصاری شما ارزشی ندارید تا آنکه به دستورات تورات و انجیل قیام کنید.12

  • جایگاه مسیح در قرآن

قرآن، «مسیح» را کلمة خداوند توصیف می‌کند3 و اینکه روحی از اوست4 و می‌فرماید:
خداوند او را با روح‌القدس تأیید و حمایت نمود5
و قرآن کریم همچنین می‌افزاید که خداوند بینات یا نشانه‌ها و آیات روشن،6 و نیز انجیل را به او داد7و  او را در هر جا که بود، مبارک و میمون قرار داد.8 قرآن کریم اعمال و افعالی را به مسیح منتسب می‌کند که به هیچ‌یک از پیامبران منسوب نیست.
با اشاره به برخی از آیات و از زبان حضرت عیسی(ع) دریافته می‌شود که خطاب به مردم فرموده است:
1. از گل مجسمه مرغی ساخته و بر آن نفس قدسی بدمم، تا به امر خدا مرغی گردد.
2. و کور مادرزاد و مبتلا به پیسی را به امر خدا شفا دهم.
3. و به شما از غیب خبر دهم که در خانه‌هایتان چه می‌خورید و چه ذخیره می‌کنید.
این خصوصیات اعجازی در دو آیة شمارة 7 و 49 سورة آل عمران و آیة 111 ذکر شده و درآنجا آمده است. این معجزات که مسیح دست به آنها زد، به اذن و خواست خداوند محقق شوند، آن گونه که در قرآن ذکر شده است و خود مسیح نیز در انجیل مقدس می‌گوید، اینها خواست و مشیت من نیستند، بلکه خواست و مشیت کسی است که مرا فرستاد.
و قرآن کریم ذکر می‌کند، مسیح از مادری پاکدامن و عذرا به دنیا آمد و در کودکی سخن گفت.9 و می‌گوید:
سلام حق بر او باد، در روز ولادتش و در روز وفاتش و روزی که برای زندگی ابدی برانگیخته خواهد شد.10

  • جایگاه مسیحیت در اسلام

مطالبی که در سطور بالا ذکر آن رفت، گواهی‌هایی است که از حضرت مسیح به نقل از سوره‌های متعدد قرآنی ذکر شده است، ازجمله سورة مریم، سورة آل عمران، سورة مائده و این نام‌ها و عناوین به این نکته اشاره می‌کنند که مسیحیت آیین مقدسی است.
قرآن کریم بر اعتقاد به انجیل به عنوان کتاب مقدسی نزد خداوند و ایمان به مسیح تأکید می‌کند و آن‌را یکی از پایه‌های ایمان به اسلام می‌داند و در این باره از اهل انجیل می‌خواهد، بر آنچه خدا در آن کتاب فرستاد حکم کنند.11 و اهل کتاب یا مسیحیان و یهودیان را این‌گونه مورد خطاب قرار می‌دهد:
با اهل کتاب بگو که ای یهود و نصاری شما ارزشی ندارید تا آنکه به دستورات تورات و انجیل قیام کنید.12
و این یک اصل قرآنی است که می‌گوید:
از اهل کتاب، طایفه‌ای هستند که در دل شب به تلاوت آیات خداوند می‌پردازند.13
و معروف است که گوشه‌نشینی و عزلت در اسلام معنا ندارد، با این حال قرآن کریم می فرماید:
لتجدنّ أقربهم مودّة للّذین آمنوا الّذین قالوا إنّا نصاری، ذلک بأنّ منهم قسّیسین و رهباناً و أنّهم لایستکبرون.14
وقطعاً کسانی را که گفتند: ما نصرانی هستیم، نزدیک‌ترین مردم در دوستی با مؤمنان خواهی یافت زیرا برخی از آنان دانشمندان و رهبانانی هستند که تکبر نمی‌ورزند.14
این اشارة قرآنی به نصاری بر این اساس که برخی از ایشان کشیش و گوشه عزلت برگزیده‌اند، بر میزان ایمان و احترام اسلام به مسیحیت تأکید می‌کند.
این ایمان این بار مسلمانان را مورد خطاب قرار می‌دهد، آنجا که قرآن کریم می‌فرماید:
بگویید که ما مسلمانان به خدا ایمان آورده‌ایم، و به آن کتابی که بر پیغمبر ما فرستادند و بر آنچه بر پیامبران گذشته چون ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و فرزندان آنها و موسی و عیسی فرستادند و به همة آنچه از جانب خدا آوردند عقیده‌مندیم و میان هیچ یک از پیغمبران فرق نگذاریم و به هر آنچه از جانب خداست، گرویده و تسلیم فرمان او هستیم.15
 و با این سخن نیز پیامبر(ص) را مورد خطاب قرار می‌دهد:
بگو ای پیغمبر به خدای عالم و کتاب و شریعتی که به خود ما نازل شده و آنچه بر ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و فرزندانش نازل شده و آنچه به موسی و عیسی و پیامبران دیگر از جانب پروردگارشان آمده به همه ایمان آورده‌ایم و فرقی میان هیچ یک از پیغمبران خدا نگذاریم، زیرا مطیع فرمان خدا هستیم.16
و همچنین در جای دیگر می‌فرماید: «خدا شرع و آئینی که برای شما مسلمانان قرار داد، حقایق و احکامی است که نوح را هم به آن سفارش کرد بر تو نیز همان را وحی کردیم و به ابراهیم و موسی و عیسی هم آن را سفارش کردیم که این خدا را بر پا دارید و هرگز تفرقه و اختلاف در دین نکنید.17

محمد السماک
مترجم: قبس زعفرانی


پی‌نوشت‌ها:
1. In the footstes of Jessus, the Messiah in Phoenicia - Lebanon.
2. Martiniano Pellegrino Roncaglio.
3. سورة آل عمران(3)، آیة 45.
4. سورة نساء (4)، آیة 171.
5. سورة بقره (2)، آیة 78 و 263؛ سورة مائده (5)، آیة 11.
6. سورة بقره (2)، آیة 87، و 253.
7. سورة حدید (57)، آیة 27.
8. سورة مریم (19)، آیة 31.
9. سورة مریم (19)، آیة 55.
10. سورة مریم (19)، آیة 15.
11. سورة مائده (5)، آیة 47.
12. سورة مائده (5)، آیة 68.
13. سورة آل عمران (3)، آیة 113.
14. سورة مائده (5)، آیة 82.
15. سورة بقره (2)، آیة 136.
16. سورة آل عمران (3)، آیة 184.
17. سورة شوری (42)، آیة 13.

ماهنامه موعود شماره 64


آثار دوستی حضرت علی (ع)

ابن شاذان در کتاب «مناقب» از ابن عمر نقل می‌کند که گفت: از رسول خدا(ص) دربارة علی بن ابی طالب(ع) سؤال کردیم، حضرت خشمگین شده، فرمود: «چرا بعضی دربارة کسی شک دارند که درجه و مرتبه‌اش نزد خدا، مثل درجه و مرتبة من است و از همة مقامات من، جز نبوّت برخوردار است».
بعد فرمود: «بدانید، هر کس علی(ع) را دوست داشته باشد، مرا دوست داشته است و هر که مرا دوست داشته باشد خدا از او راضی و خشنود است و کسی که خدا از او خشنود باشد پاداش او را بهشت قرار می‌دهد».1
آگاه باشید، هر کس علی(ع) را دوست داشته باشد، فرشتگان برای او استغفار می‌کنند و درهای بهشت به روی او باز است، تا از هر دری که بخواهد بدون حساب وارد شود.
آگاه باشید، هر کس علی(ع) را دوست داشته باشد، خداوند پروندة عملش را به دست راست او دهد و همانند پیامبران به حساب او رسیدگی کنند.
آگاه باشید، هر کس علی(ع) را دوست داشته باشد از دنیا خارج نمی‌شود تا از آب کوثر بیاشامد و از درخت طوبیٰ تناول نماید و جای خود را در بهشت ببیند.
آگاه باشید، هر کس علی(ع) را دوست داشته باشد، خدا جان کندن را بر او در هنگام مرگ آسان می‌گرداند و قبر او را باغی از باغ‌های بهشت قرار می‌دهد.
آگاه باشید، هر کس علی(ع) را دوست داشته باشد، خدا به تعداد رگ‌های موجود در بدنش به او حوریّه عطا کند و شفاعت او را دربارة هشتاد نفر از اهل بیتش بپذیرد و به تعداد موهای بدنش در بهشت به او منزل عنایت کند.
آگاه باشید، هر کس علی(ع) را بشناسد و او را دوست داشته باشد، خداوند ملک‌الموت را به سوی او بفرستد همان‌طور که نزد پیامبران می‌فرستد، از او ترس و وحشت دیدن نکیر و منکر را برطرف کند، قبرش را روشن و به اندازة مسیر هفتاد سال وسعت دهد و با روی سفید وارد قیامت شود.
آگاه باشید، هر کس علی(ع) را دوست داشته باشد، خداوند او را در سایة عرش خود با صدّیقین، شهدا و صالحان ساکن گرداند و او را از وحشت بزرگ و ترس‌های قیامت ایمن گرداند.
آگاه باشید هر کس علی(ع) را دوست داشته باشد، خدا خوبی‌های او را قبول کند و از بدی‌هایش درگذرد، و در بهشت رفیق حمزة سیّد‌الشّهدا(ع) عموی پیامبر باشد.
آگاه باشید، هر کس علی(ع) را دوست داشته باشد، حکمت را در قلب او و راستی و درستی را بر زبان او جاری سازد و درهای رحمت خود را برای او باز کند.
آگاه باشید، هر کس علی(ع) را دوست داشته باشد، اسیر خدا در زمین نامیده می‌شود و خداوند به وجود او بر فرشتگان و حاملان عرش خود مباهات می‌کند.
آگاه باشید، هر کس علی(ع) را دوست داشته باشد، فرشته‌ای از زیر عرش پروردگار ندا کند: ای بندة خدا! عمل را دوباره آغاز کن، خداوند گذشته‌های تو را بخشید و گناهانت را آمرزید.
آگاه باشید، هر کس علی(ع) را دوست داشته باشد، روز قیامت در حالی که چهره‌اش همانند ماه شب چهارده می‌درخشد، در آن صحنه وارد می‌شود.
آگاه باشید، هر کس علی(ع) را دوست داشته باشد، خداوند تاج کرامت را بر سر او و لباس عزّت را بر تن او بپوشاند.
آگاه باشید، هر کس علی(ع) را دوست داشته باشد، مانند برق زودگذر از صراط عبور کند و هیچ‌گونه سختی هنگام گذشتن از آن نبیند.
آگاه باشید، هر کس علی(ع) را دوست داشته باشد خداوند دوری از آتش و رهایی از نفاق و اجازة عبور از صراط و ایمن بودن از عذاب را برای او بنویسد.
آگاه باشید، هر کس علی(ع) را دوست داشته باشد، خداوند برای او پرونده‌ای باز نمی‌کند و میزانی نصب نمی‌کند و به او گفته می‌شود: بدون هرگونه حسابی به بهشت وارد شو.
آگاه باشید، هر کس علی(ع) را دوست داشته باشد از حساب و میزان و صراط در امان خواهد بود.
آگاه باشید، هر کس با محبّت آل محمّد(ص) از دنیا رود، فرشتگان با او مصافحه کنند و ارواح پیامبران به زیارت او آیند و خداوند تمام خواهش‌های او را برآورده فرماید.
آگاه باشید، هر کس با دشمنی آل محمّد(ص) بمیرد، کافر از دنیا رفته است. آگاه باشید، هر کس با دوستی آل‌محمّد(ص) بمیرد، با ایمان از دنیا رفته است و من بهشت را برای او ضمانت می‌کنم.2